|
|
|
|
|
|
I
de tidigaste verken finns märkliga, atmosfäriska, till synes
uråldriga turkosa tecken inlagda. De synliggör bergens mäktiga
tankar.
I några av bilderna har parallella bilder klippts in, som på
film. Där skymtar människor och rovdjur som skuggor. Människorna
är små, naturen överväldigande. Men frågan
är om de här människorna skulle stå ut i platta landskap,
utan berg omkring sig.
Med åren förändras perspektivet. Känslan av överväldigande
tyngd försvinner allt mer. Bilderna handlar om utsikter från
berg, kanske är det bergen som tittar ut över världen från
sina toppar och kammar. Eller har bergen börjat släppa konstnärinnan
mer fri, så att hon kan klättra upp på dem?
I Staden I och II betraktar hon på avstånd en stad mellan
två berg. Det liknar Sundsvall. Men det handlar hela tiden om Ekelunds
inre bilder, här finns inga naturalistiska avbildningar. |
|
|
|
|
|
I några
bilder, ursprungligen gjorda för tidskriften Provins, har Kirstie
Ekelund höjt abstraktionsnivån och ritar kartbilder av berg.
På Versalen visas hennes målningar från 2002 och framåt.
De andas njutning och befrielse men även här finns en omutlighet,
en protest, en vrede över naturens och livets villkor. En serie
målningar har titeln Modig buxbom i zon V. Buxbom kan inte växa
i Norrland, men i Kirstie Ekelunds färgstarka, gulgrönskimrande
målningar gör den det och buxbomshäckarna bildar frodiga,
snirklande mönster på bilderna. I målningen Horisont
skär en tunn blå linje genom allt det gula och gulbruna som
en spricka mot rymden.
De båda utställningarna ger en bild av ett rikt flöde
och en kompromisslös inställning. Det är ett bildspråk
med stark hemhörighet i norrländsk natur. Det är vackert,
starkt och imponerande.
Text och foto Karin Kämsby
|
Om
Kirstie Ekelund:
Kirstie Ekelund bor i Stöde, är född i Enskede och uppväxt
i Fränsta och Ljungaverk. Hon är utbildad på KOMS i Sundsvall
och Grundskolan för konstnärlig utbildning i Stockholm. Från
början är hon tecknare och illustratör men ägnar sig
också åt måleri sedan 30 år tillbaka. Under 1980-talet
tecknade hon mest eftersom hon arbetade hemma och hade småbarn.
– Familjen har tagit stor del av min tid, säger hon.
Bildkonstnärer som inspirerar henne är bland andra dansken Per
Kirkeby, Frida Kahlo och Karin Mamma Andersson.
– Jag målar inte som de men de betyder mycket, säger
Kirstie Ekelund.
|
Teckningar
ur serien Bergets tankar har tidigare visats bland annat på Nordiska
Teckningstriennalen i Skellefteå och på BWA i Wroclaw i Polen
dit Kirstie Ekelund blev inbjuden år 2000. Hon var också en
av deltagarna i utställningen Terra del Nord med konstnärer
från Västernorrland som visades i Milano 2001 och Midlanda
konsthall 2002. År 2003 tilldelades Kirstie Ekelund konstnärsnämndens
målinriktade arbetsstipendium för 2003–2004.
Karin Kämsby |
|
|
Kirstie
Ekelund
Retrospektiv utställning på Sundsvalls museum till 14 feb
2004
Galleri Versalen, Sundsvall till 31 jan 2004
Bergtagen
och befriad
Samtidigt som Sundsvalls museum visar Kirstie Ekelunds teckningar i
retrospektiv från 1989 till 2003 finns hennes målningar
från 2003 att se på Galleri Versalen. Utställningarna
visar två skilda men besläktade sidor av Kirstie Ekelunds
bildvärd. Blyertsteckningarnas känsla av instängdhet
och tyngd kontrasterar mot målningarnas starka livsvilja i trots
mot naturens karghet.
En serie stora blyertsteckningar från 1990-talet har temat Bergets
tankar. Bergen upptog Kirstie Ekelunds skapande under en lång
period, från 1989 till 2001. Som om hon vore bergtagen gestaltar
hon bergslandskapets tyngd med en kraft som nästan spränger
bilderna.
|
©Kirstie Ekelund/BUS
2004 "Horisont" |
|
©Kirstie Ekelund/BUS
2004 "Bergets Tankar"
|
|
– Måleriet är
en njutning, säger Kirstie Ekelund. Ibland frågar jag mig vad
kan jag. Men man har hela livet på sig att lära. |
|
|
|
|